محدوده سنی دندانپزشکی کودکان
نوشته شده توسط : رعنا

همانطور که در مقاله ی اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان ذکر شد، بهتر است مراجعه به دندانپزشکی کودکان، همزمان با رویش اولین دندان شیری باشد، تا والدین محترم اطلاعات لازم در زمینه روند رویش دندان های شیری، مشکلات احتمالی و همچنین عوارض ناشی از رویش دندان های شیری که ممکن است گاهی اتفاق افتد، دریافت کنند.

سن رویش دندان های دائمی در کودکان

از آنجا که روند جایگزینی دندان های آسیای شیری توسط دندان های دائمی تا حدود 12 الی 14 سالگی به طول می انجامد، نگهداری دندان های شیری تا سنین مذکور، ضروری به نظر می رسد.

زیرا علی رغم اینکه دندان های ذکر شده الگوی رویشی مناسبی برای جوانه های دندان های دائمی زیرین محسوب می شوند، نیاز کودک به جویدن غذا و در نتیجه رشد صحیح کودک را نیز تامین می کنند.

صرف نظر از اینکه دندان های شیری الگوی رشدی مناسبی برای دندان های دائمی هستند، باعث تغذیه و رشد صحیح کودک می شوند و بنا به دلایل متعددی که خارج از حوصله ی این بحث است؛ نیاز است دندان های شیری کودک تا سن 12 الی 14 سالگی، به طور منظم زیر نظر دکتر دندانپزشک کودکان باشد.

بیشتر بخوانید :

عوامل مختل کننده ی رویش دندان های دائمی

در مباحث زیر به دلایل نسبتا شایعی که می توانند باعث ایجاد مشکلات عدیده در رویش دندان های دائمی شوند، اشاره می کنیم.

گاها در رادیوگرافی هایی که به دنبال درد دندان، پوسیدگی دندان و یا هر دلیل دیگری که در دندانپزشکی کودکان تشخیص داده می شود، مشاهده می شود که علی رغم آمادگی کامل رویش جوانه ی دندان دائمی، دندان دائمی به علت لق شدن دندان شیری به دلیل  فک جوش بودن ریشه های دندان شیری قادر به رویش نیست و حتی گاهی مواقع به صورت نهفته باقی می ماند.

در مواردی به دلیل کمبود فضا در فک، دندان دائمی مکان مناسبی برای رویش در محل اصلی خود ندارد و به این ترتیب به صورت نابجا رویش می کند و یا در مواقعی نیز بصورت نهفته باقی می ماند.

گاها در رادیوگرافی های تهیه شده، مشاهده می شود که جوانه ی دندان دائمی بصورت مادرزادی، زیر دندان شیری وجود ندارد. (این اتفاق نادر می باشد.) در این شرایط احتمال اینکه بخت با کودک یار باشد و دندان شیری بتواند برای مدت طولانی در فک کودک باقی بماند، نسبتا بالاست.

زیرا محرک تحلیل ریشه ی دندان شیری که همان جوانه ی دندان دائمی می باشد وجود ندارد و دندان شیری بدون جایگزین می تواند نقش دندان دائمی را تا سال های سال ایفا کند.

این درحالیست که گاها مشاهده می شود والدین کودک به دلیل لق نشدن دندان شیری در زمان مناسب به دندانپزشک اطفال مراجعه می کنند و خواستار خارج کردن دندان شیری به امید رویش دندان دائمی می شوند، غافل از اینکه دندان شیری مذکور، دندان جایگزین دائمی را بصورت مادرزادی ندارد.

در اینجاست که باید قبل از هر اقدامی، هوشیارانه عمل کرده و با درخواست رادیوگرافی از ایجاد خطاهای ناخواسته مانند: خارج کردن دندان بی جایگزین، جلوگیری کرد

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: